Ga direct naar


Daguitstapjes naar Zeeland, maakt de Vlaming ‘op d’n willen boef’

Afbeelding voorkant rapport05 2015

België is dé groeimarkt voor Zeeland, in de periode 2004 – 2014 is het aantal Belgische gasten met maar liefst 99,7 % gegroeid (CBS, 2014). De Vlaming bezoekt de Zeeuwse provincie steeds vaker voor vakanties, maar met name ook daguitstappen. De Vlaming maakt steeds vaker een daguitstap naar Zeeland, maar inzicht in de bezoekmotieven en het beslisproces ontbreekt. Daarom is er verkennend onderzoek gedaan naar ‘de customer journey van de Vlaamse dagtoerist in Zeeland'.

Uit dit onderzoek is gebleken dat de customer journey van de Vlaamse dagtoerist uit drie fasen bestaat: oriënteren, beleven en delen. Van te voren neemt de Vlaming een bestemming in gedachten maar hierbij wordt verder niets gepland, de Vlaming gaat ‘op d’n willen boef’ op daguitstap naar Zeeland. Ter plaatse wordt er georiënteerd wat er te beleven is in de omgeving en eenmaal thuis gekomen worden de opgedane ervaringen van mond-tot-mond gedeeld met bekenden, soms ook via sociale media.

De Vlaming herinnert zich de daguitstap op basis van een piekervaring en een goed einde (peak-end rule van Daniel Kahneman). De momenten die daartussen zitten, tellen niet mee in de algehele beoordeling van de daguitstap. Om er voor te zorgen dat de Vlaamse dagtoerist een positieve herinnering heeft aan de daguitstap, moeten de ‘touchpoints’ (interactie momenten) die te maken hebben met de piek en het einde, geoptimaliseerd worden. Hoe toeristische organisaties in Zeeland deze ‘touchpoints’ kunnen optimaliseren, is te lezen in dit onderzoek.

Omdat dit een verkennend onderzoek betreft, zal Kenniscentrum Kusttoerisme een verdiepend onderzoek uitvoeren om beter in te spelen op de customer journey en de peak-end rule van de bezoekers van Zeeland. Hierbij wordt ingezet op de belevingen die een bezoek aan Zeeland echt uniek en memorabel maken. Hierover later dus meer nieuws.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share