Ga direct naar


Terugblik Toeristische Ontmoetingsdag 2016

Uitnodiging TOD2016donderdag 01 december 2016 13:49

Op woensdag 23 november vond de jaarlijkse Toeristische Ontmoetingsdag plaats in Theater de Mythe in Goes. Dit jaar stond in het teken van 'klantgericht ondernemen'. In deze terugblik leest u er meer over.

Opening Toeristische Ontmoetingsdag
Margot Tempelman en Gedeputeerde Vrijetijdseconomie, Carla Schönknecht

De opening van de Toeristische Ontmoetingsdag werd gedaan door Margot Tempelman, Coördinator Kenniscentrum Kusttoerisme en door de gedeputeerde vrijetijdseconomie Carla Schönknecht. Margot Tempelman heette alle genodigden van harte welkom op de Toeristische Ontmoetingsdag in theater de Mythe te Goes. Deze dag had een extra feestelijk tintje wegens het 10 jarig bestaan van Kenniscentrum Kusttoerisme bij HZ University of Applied Sciences.

Vervolgens nam Carla Schönknecht het woord en benadrukte ze in haar speech dat Zeeland en toerisme onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn. Veel gasten weten Zeeland ieder jaar weer te vinden en dat is niet gek, want Zeeland is een kwaliteitsproduct op zich. Vele ondernemersinitiatieven geven dit kwaliteitsproduct inhoud, denk aan de schoonste stranden, sterren restaurants en hotels, verblijfsrecreatie pilots gericht op duurzaamheid en ga zo maar door. Daar gaat het vandaag ook over, ondernemen, klantgericht ondernemen. 

Ter ondersteuning van de ondernemers, neemt de provincie, in nauwe samenwerking met andere Zeeuwse overheden, het initiatief op een drietal acties. Lees hier verder. 

Zeeuwse kick-off Europees project PROFIT

Voorafgaand aan de Toeristische Ontmoetingsdag en aansluitend op het verhaal rondom ‘big data’, vond de Zeeuwse kick-off van het Europese project PROFIT plaats. PROFIT is gericht op het stimuleren van innovatie bij MKB in de toeristische en vrijetijdssector. HZ University of Applied Sciences (Kenniscentrum Kusttoerisme) en Economische Impuls Zeeland gaan in het project PROFIT aan de slag om samen met ondernemers veel meer klantkennis te ontwikkelen en te gebruiken. Lees hier verder. 

Na de openingswoorden van Margot Tempelman en Carla Schönknecht, werd het plenaire gedeelte vervolgd met de eerste keynote spreker, Mischa Beckers die de aanwezigen meer vertelde over ‘big data’en ‘data science’. 

Keynote spreker Mischa Beckers
HZ University of Applied Sciences, Data Science 

“We moeten meer vertrouwen in Data Sciences krijgen”, dat is een van de hoofdlijnen van het verhaal van Mischa Beckers, toekomstig lector in Data Sciences aan de HZ. 'Big data' hoeft niet persé 'big' te zijn, het kan ook op kleine schaal toegepast worden, bijvoorbeeld in de toeristische sector op regionaal niveau. Lees hier verder. 

Keynote spreker Bas Hoogland
‘Mr. Klantvriendelijkheid’

Een verhaal uit de praktijk van een bevlogen directeur die terug ging van 13.500 huisjes naar één. Bas Hoogland, voormalig directeur van Landal Greenparks en nu eigenaar, assistent-tuinman en hoofd valet-parking van zijn eigen B&B De Heerlijkheid in Zuid-Limburg, gaf een presentatie waarbij hij inging op de beslissingen en factoren die van belang zijn als het om klantvriendelijkheid gaat. Lees hier verder.

Verdiepende sessies

Vervolgens verlieten de aanwezigen de theaterzaal en kon ieder deelnemen aan één van de verdiepende sessies. Er waren zes sessies met ieder een eigen onderwerp dat aansloot op het hoofdthema, klantgericht ondernemen. De verdiepende sessie stonden onder leiding van verschillende experts. Per sessie vindt u hieronder een korte samenvatting en de bijbehorende presentatie.


Sessie 1: Digitale Zeeland Experience 
Martijn Kapel, VVV Zeeland

De Digitale Zeeland Experience is een nieuwe digitale infrastructuur waarmee we de gast optimaal kunnen inspireren en informeren over wat Zeeland te bieden heeft. VVV Zeeland bouwt momenteel aan een volledig nieuwe website, boordevol mooie beelden en video’s om zo uit te nodigen tot het ontdekken en plannen van een bezoek aan Zeeland. De getoonde content is deels afhankelijk van het klikgedrag van de gast en enkele andere factoren, zoals het moment dat de website bezocht wordt. Op deze wijze wordt de gast voorzien van voor hem relevante informatie en inspiratie. Naast de website wordt in het voorjaar van 2017 ook een nieuwe Zeeland App gelanceerd. Zowel in de website als app wordt zeer veel data verzameld over het klikgedrag van de gast, om zo inzicht te creëren in de wensen van de gast. In het project PROFIT worden deze data geanalyseerd en gebruikt om ondernemers en beleidsmakers te informeren. Daarmee is de Digitale Zeeland Experience niet alleen relevant voor de gast, maar minstens zo relevant voor ondernemers en beleidsmakers.

Bekijk hier de presentatie van Martijn Kapel

Sessie 2: De rol van de overheid bij identiteitsgebonden innovatie 
Mylene van der Donk, NHTV Breda & Timo Derriks, HZ University of Applied Sciences

De sessie is een voorproefje van een tweedaagse training die door Timo en Mylene wordt gegeven op verschillende locaties door het land. De sessie had een luchtige en prettige sfeer waarin de deelnemers ruimte kregen voor het uiten van eigen meningen omtrent het Zeeuws DNA, de uitwerkingen daarvan en voorbeelden omtrent “hoe het wel” en “hoe het niet” moet.

Bekijk hier de presentatie van Mylene van der Donk en Timo Derriks

Sessie 3: Crowdfunding als aanjager voor innovatie
Aram Goudsmit, Douw&Koren

Crowdfunding is een alternatieve wijze om innovatie te stimuleren. Geen kredietaanvragen bij de bank maar bij het ‘publiek’ met direct contact tussen investeerders en ondernemers. Wat kun je als ondernemer met crowdfunding? Hoe kun je het inzetten voor innovatie en groei van jouw onderneming? en hoe pak je dat aan? Hier vertelde Aram Goudsmit van Douw&Koren ons meer over.  

Bekijk hier de presentatie van Aram Goudsmit

Sessie 4: Het belang en de rol van personeel bij innovatie
Daan Dees, Matchpoint Banen

Het toerisme in Zeeland groeit en de toeristische sector heeft wat betreft drukte te maken met pieken en dalen. Het zomerseizoen is topdrukte, terwijl de wintermaanden weer heel rustig kunnen zijn. Hoe ga je dan verstandig om met personeel? Daan Dees is hier verder over doorgegaan en gaf mee dat het van belang is om de bedrijfscultuur die je aan de gast wilt meegeven, ook mee te geven aan het personeel.

De presentatie van Daan Dees wordt binnenkort geplaatst.

Sessie 5: De beschikbaarheid van en tot internet
Dick van der Velde, Economische Impuls Zeeland

Het is van belang om gasten te voorzien in digitale bereikbaarheid (aanbieden van Wi-Fi), maar hiervoor moet je als ondernemer zelf ook over internet beschikken (ook in het buitengebied). Dick van der Velde is hierop verder gegaan, in hoeverre Zeeland hierin slaagt en wat er nog moet gebeuren. De deelnemers werden op de hoogte gebracht van de stand van zaken m.b.t. de digitale bereikbaarheid in Zeeland.

Bekijk hier de presentatie van Dick van der Velde

Sessie 6: Iedereen fan van fietsen
Janique Huijbregts, ANWB & Reinder de Jong, VVV Zeeland

De ANWB heeft in 2016 ingezet op fietsen. Provincie Zeeland wordt als fietsprovincie beter beoordeelt dan het landelijke gemiddelde. In vergelijking tot andere provincies komen er relatief meer fietsers van buiten de provincie naar Zeeland. De ANWB heeft 5 dromen geselecteerd, waaronder de ultieme fietsbeleving! In deze sessie is verder op deze beleving door gegaan.

Bekijk hier de presentatie van Janique Huijbregts en Reinder de Jong

Netwerkborrel

Tot slot werd er na de verdiepende sessies geproost op het 10-jarig bestaan van Kenniscentrum Kusttoerisme bij HZ University of Applied Sciences en was er gelegenheid om tijdens de borrel met elkaar te netwerken. We kijken weer terug op een geslaagde Toeristische Ontmoetingsdag, via dit evaluatieformulier horen we ook graag uw mening over deze dag.

We hopen u volgend jaar weer te mogen ontmoeten!

« Terug





Snelkoppelingen

Bookmark and Share