Ga direct naar


Inspiratie: Creeren van meerwaarde

4_juli_logomaandag 04 juli 2011 17:15

In de overvolle markt van toeristische bestemmingen en vrijetijdsactiviteiten is het noodzakelijk om onderscheidend te zijn. Onderscheidend vermogen ontstaat door een duidelijke meerwaarde te creëren voor de gasten. In de derde sessie is ingegaan op het creëren van meerwaarde, door in te spelen op de emoties en waarden van de gast.

Rogier van Kralingen heeft veel verteld over innovatie en hoe belangrijk het is om hierbij in te spelen op de emoties van de klanten: ‘emotionele innovatie’. Veel inspirerende voorbeelden zijn de revue gepasseerd.

 

Een korte samenvatting

Volgens Rogier zijn onze klanten en wijzelf ‘emotiejagers’. In de maatschappij ziet hij een duidelijke versnelling op dit gebied. Men wil niet enkel de positieve belevenis vinden, de jacht hierop lijkt steeds heftiger te worden. Dit hoeft niet altijd positief uit te pakken waarschuwt hij, met de opkomst van alle nieuwe communicatiemiddelen verspreiden positieve zowel als negatieve emoties zich razendsnel. 85% tot 95% van onze keuzes zijn gebaseerd op emoties (die we achteraf rationaliseren).

De marketing heeft lange tijd ingespeeld op vaststaande waarden van mensen waarbij er gedacht wordt in termen van ‘leeftijd’, ‘geslacht’, ‘sociale klasse’ etc. Wanneer er serieus naar emoties gekeken wordt, blijkt dat mensen in totaal verschillende emotionele staten verkeren nar gelang men zich op verschillende plekken begeeft of met verschillende dingen bezig is (’s ochtends naar de kerk en ’s middags naar een voetbalwedstrijd: dezelfde persoon, totaal andere emoties).

Wat van cruciaal belang is om op deze emotiejagers in te spelen, is dat je ‘connected’ bent. Dit houdt in dat je zelf, als het ware als een radarstation waarmee je de juiste signalen opvangt, midden in het veld staat dat zich rondom jouw product of dienst afspeelt:

Weet welke trends en ontwikkelingen belangrijk zijn: mensen nemen elkaars emoties rondom onze branches over

  • Ga op bezoek bij je eigen bedrijf
  • Neem kennis van de positieve en negatieve emoties die jouw product of dienst bij de klant oproepen: negatieve emoties kunnen leiden tot functionele innovatie en positieve emoties tot emotionele innovatie
  • Scan het internet naar concurrenten
  • Treed in contact me je doelgroep (ook via internet)
  • Etc.

Het belangrijkste is dat je hier zelf bovenop zit. Connectivity is niet uit te besteden.

Stappenmodel toeristische sector

  1. Zorg dat de basisvoorwaarden op orde zijn (functioneel)
  2. Voeg emoties hier aan toe
  3. Manipulatie via marketing

Noot: nu denken we vaak dat we aan emoties appelleren, maar het komt vaak toch nog neer op de basisvoorwaarden.

Discussiesessie

Aan tafel werd er volop gediscussieerd over het thema emotionele innovatie. Punten die naar voren kwamen waren onder andere:

  • Op functioneel gebied valt nog weinig te innoveren in de toeristische sector. Het is tevens niet voldoende om op dat onderdeel goed te scoren. Dat is een voorwaarde geworden.
  • Emoties moeten echt en eerlijk zijn.
  • Hoe ben je connected met je doelgroep? Wat als de consument zelf niet weet wat hij of zij wil? à je kunt niet vragen naar latente behoeften. Je moet je echt inleven in het leven van je doelgroep.
  • Hoe kun je als ondernemer aanhaken op een regionaal thema, zoals Citta Slow in Alphen-Chaam? à durf te kiezen. Bij een dergelijk thema mag je best een statement maken: ‘Wij hebben het beter begrepen dan anderen.’
  • Co-creatie: hoe kun je jouw klant gebruiken bij innovatie?
  • Regio branding: de boodschap moet matchen met de werkelijkheid (voorbeeld dorp Japan ‘No money, but love’).

Rogier heeft voor ons de presentatie helder samengevat en heeft hierbij waardevolle toevoegingen gedaan op het gebied van waarden en emoties. Lees zijn verslag met toevoegingen.

Mocht u nog meer verdieping zoeken over dit onderwerp, leest u dan de samenvatting van het boek van Ronald en Rogier van Kralingen.

Locatie

Voor de derde sessie van de inspiratiereeks zijn we fantastisch ontvangen bij Michelin ster restaurant Landgoed Wolfslaar in Breda (NL).

      

 

Programma

Elke inspiratiebijeenkomst kent hetzelfde programma:

17.15 – 17.45 uur   Ontvangst
17.45 – 18.00 uur   Amuse: Welkomstwoord
18.00 - 19.00 uur   Inspirerende lezing
19.00 - 21.30 uur   Driegangendiner, waarbij gediscussieerd wordt aan afwisselende tafels
ca. 21.30 uur   Samenvatting bij de koffie
   

 

Deelname

Bekijk hier de deelnemerslijst.

Informatie inspiratiereeks

Meer informatie over de overige bijeenkomsten uit de reeks vindt u hier: 

 

Deze inspiratiereeks wordt georganiseerd door Kenniscentrum Kusttoerisme en Toerisme Vlaanderen

 

De inspiratiereeks wordt mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit het programma Pieken in de Delta Zuidwest-Nederland.

« Terug





Snelkoppelingen

Bookmark and Share