Ga direct naar


Gastvrijheid Bruinisse

P1020041Friday 11 February 2011 11:32

Het Kenniscentrum (Kust)toerisme organiseerde op vrijdag 11 februari 2011, op verzoek van Gemeente Schouwen-Duiveland, de training ‘Gastvrijheid’ voor belangstellenden uit de visserij-sector in Bruinisse. Deelnemers waren bemanningsleden van vissersschepen en andere betrokkenen rond de (nieuwe) havenactiviteiten in Bruinisse.

De training is aangeboden om inzicht te geven in de rol van gastheer op het schip, in de haven en in het dorp. Het is de bedoeling dat de vernieuwde havenomgeving beleefd kan worden door toeristen en recreanten. De spelers in de haven zijn hierin belangrijk. De toeristische gast is op zoek naar authentieke belevenissen. Interesse in alles wat er gebeurt in en rond de haven moet daarom wel kunnen worden overgebracht. Daarnaast zullen er evenementen worden georganiseerd en zo mogelijk zal er nieuwe productontwikkeling plaatsvinden om de haven het beleven waard te maken. Dit vergt echter van alle betrokkenen andere vaardigheden. Klantvriendelijkheid speelt hierin een belangrijke rol.

Om de haven optimaal tot ontwikkeling te kunnen brengen is het gewenst dat de betrokkenen kennis maken met dit (nieuwe) onderdeel in het werk. Het betreft dan klantvriendelijkheid, communicatie en creativiteit. Kennis over de klant hoort er natuurlijk ook bij, zonder dat hier al te diep op werd ingegaan.

Tijdens de training zijn verschillende toeristische locaties aangedaan zoals camping de Julianahoeve in Renesse en het watersnoodmuseum in Ouddorp.

Gastvrijheid is een breed begrip. Echter gastvrijheid vormt de essentie van de tevredenheid van de vakantieganger die het gebied bezoekt. Een hoge tevredenheid zorgt voor herhalingsbezoek en tenslotte willen we graag dat gasten terugkomen. Onderwerpen die tijdens de training naar voren kwamen zijn:

  • Wat verstaan we onder gastvrijheid ?
  • Hoe ervaart de gast gastvrijheid
  • Hoe presenteer je jezelf?
  • Versterking van gastbeleving door middel van cultuur.
  • Wat doe je met lastige gasten?


De communicatie heeft betrekking op de volgende aspecten:

1. Algemene communicatie

  • - Hoe kansen optimaal benutten van communicatie
  • - Basis of gaan we voor “wow”.
  • - Hoe kunnen we de verwachting van gasten overtreffen.


2. Lichaamstaal

  • - Het belang van de lichaamstaal
  • - Hoe ondersteunt de lichaamstaal uw communicatie met de gasten
  • - Belangrijkste aspecten van de lichaamstaal: houding, gebaren, gezicht, ogen, toon van de stem, fysieke afstand en kleding
  • - Afstemmen verbale en non verbale communicatie
  • - Gebruik van lichaamstaal in contact met gasten



Het programma was als volgt:

07:30 Verzamelen in Bruinisse, Restaurant De Meeuw.

08:00 Vertrek bus en bedrijfsbezoek op Schouwen Duiveland met toelichting en rondleiding in Dreischor

08:45 Vertrek naar de eerste cursuslocatie Camping Julianahoeve

09:30 Aanvang ochtendsessies: Klantgerichtheid en Communicatie

12:00 Korte bedrijfsrondleiding

12:30 Lunchlocatie Julianahoeve

13:00 Lunch

13:45 Aanvang middagsessies: Uitgangspunten voor omgangsvormen en Non Verbale communicatie in het Watersnoodmuseum

16:30 Plenaire afsluiting

17:00 Vertrek naar dinerlocatie 

17:30 Diner

18:30 Aanvang thuisreis met aankomst om 19:00 in Bruinisse

 

Het Kenniscentrum kijkt terug op een geslaagde dag met veel positieve reacties van de deelnemers.

« Back





Snelkoppelingen

Bookmark and Share