Ga direct naar


Onderwatersport Workshop 3: Duiken in Zeeland 2.0

NOB-eigen-paginaThursday 15 December 2011 11:00

Duiken in Zeeland biedt volop kansen. In het Pieken in de Delta-project Dutch Divers Delta van de Nederlandse Onderwatersport Bond is in de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar kansrijke doelgroepen en hoe hierop in te spelen. De resultaten van dit onderzoek werden gepresenteerd tijdens een symposium in het voorjaar van 2011. Nu komt het erop aan: iedereen moet aan de slag en daarvoor organiseren Kenniscentrum Kusttoerisme en de Nederlandse Onderwatersport Bond drie workshops. De derde workshop heeft als thema:

Duiken in Zeeland 2.0

In deze workshop stond centraal wat de essentie is van sociale media. We weten dat de gast steeds meer doet met sociale media, dan willen we graag weten hoe daar in deze tak van sport mee om kan worden gegaan. Naast de sociale media is tijdens de workshop ook uitgebreid ingegaan op hoe je bovenaan komt in Google zodat je als bedrijf goed vindbaar bent voor je gast.

Tijdens deze workshop was Gerard Gielen, docent e-marketing bij NHTV in Breda, gastspreker. Naast zijn baan als docent heeft Gerard ook zijn eigen bedrijf: Taste of Art. Bekijk Gerard zijn powerpointpresentatie hier. Gerard introduceerde de workshop met een aantal voorbeelden hoe de Zeeuwse duikbedrijven vindbaar zijn op Google. Hiernaast liet Gerard verschillende websites zien die ondernemers kunnen gebruiken voor de ontwikkeling van hun website. Het is belangrijk om als ondernemer dit goed in de gaten te houden. Waar kijkt de consument het meeste naar? Wat vinden zij interessant?

We leven in een tijd van 2.0. De macht en zeggenschap ligt steeds meer bij de consument. Dit gebeurt door middel van:

Crowdsourcing; consument gaat steeds meer bepalen bij de aankoop van een product

Crowdforcing; de kracht van het volk

Crowd collaboration; samenwerking door middel van de nieuwe media

Crowdfunding; het publiek gaat samen een fonds oprichten

Crowdbuying; door middel van nieuwe media producten kopen

Disruptive concepts; bedreigende concepten (denk bijvoorbeeld aan cursussen die via het internet worden aangeboden)

Couchsurfing; gratis bij mensen over de hele wereld overnachten

Wat wilt de consument zien op een website? Het is belangrijk om als bedrijf boven te staan in Google. Hiernaast is originaliteit belangrijk. Ondernemers kunnen naast deze aspecten ook hun aandacht vestigen op de links die ze op hun website plaatsen. Door middel van het plaatsen van links kan er samenwerking ontstaan waardoor je samen de regio kunt promoten en nog hoger op de lijst kunt komen van Google. Er zijn veel mogelijkheden om de consument meer te laten betrekken bij het product en om de consument ook via andere kanalen (sociale media) te informeren.  Belangrijk hierbij is dat er een goede, actuele website is van het desbetreffende bedrijf en dat er voldoende tijd en aandacht aan wordt besteed.

Na Gerard zijn presentatie hebben de ondernemers gezamenlijk gewerkt aan een opdracht. Zij moesten goede zoekwoorden bedenken voor hun website waarbij je je onderscheidt en verplaatst in de ontvanger. Hiernaast moesten de ondernemers een facebook account aanmaken. Hiernaast heeft Gerard verschillende modellen uitgereikt waarmee een bedrijf kan kijken of het noodzaak heeft om bijvoorbeeld een Twitteraccount aan te maken.

De derde workshop vond plaats in het Duikcentrum de Witte Boulevard in Renesse. Deze workshop was de laatste in een reeks van drie bijeenkomsten.

We willen graag alle deelnemers bedanken voor hun komst en de locaties voor hun gastvrijheid.

Bekijk hier de deelnemerslijst!

 

Deze workshops zijn mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Pieken in de Delta Zuidwest-Nederland.

« Back





Snelkoppelingen

Bookmark and Share