Ga direct naar


Onderwatersport Workshop 2: Duiknetwerk kans voor ondernemers

NOB-eigen-paginaThursday 24 November 2011 11:00

Duiken in Zeeland biedt volop kansen. In het Pieken in de Delta-project Dutch Divers Delta van de Nederlandse Onderwatersport Bond is in de afgelopen jaren uitgebreid onderzoek gedaan naar kansrijke doelgroepen en hoe hierop in te spelen. De resultaten van dit onderzoek werden gepresenteerd tijdens een symposium in het voorjaar van 2011. Nu komt het erop aan: iedereen moet aan de slag en daarvoor organiseren Kenniscentrum Kusttoerisme en de Nederlandse Onderwatersport Bond drie workshops. De tweede workshop heeft als thema:

Duiknetwerk: kans voor ondernemers

In deze workshop stond centraal wat de economische kansen van samenwerking tussen verschillende duikondernemers kunnen zijn. De verdiepende data van het duikonderzoek hebben is één. Er mee aan de slag gaan, is twee. Daarom is er een workshop over samenwerkingsmogelijkheden om het klantpotentieel “te pakken”. Waar zitten de economische kansen voor ondernemers en welke rol spelen de “afnemers” daarin. Het gaat hier dan over enerzijds de duikers, maar ook de “niet-duiker” die wel te gast is in Zeeland. Dit alles staat in het licht van de beleveniseconomie.

Tijdens deze workshop was Herman Lier, docent strategische marketing van de NHTV in Breda, gastspreker. Hiernaast heeft Herman ook nog andere taken zoals adviseur, coördinator en schrijver van het boek: ‘Van experience naar challenge economy’. `Dit is het onderwerp waar Herman tijdens de workshop dieper op in is gegaan; vermarkten van het toeristisch duikproduct anno 2011. Bekijk Herman zijn powerpointpresentatie hier.

Tegenwoordig staat de beleving bij een product centraal. In de toekomst zal de beleving en het ervaren niet meer het belangrijkste punt zijn maar zal de consument de uitdaging opzoeken. Hierdoor zullen er waarden aan een product gehangen moeten worden. Als er gekeken wordt naar de Maslow piramide overstijgen we deze als mens. Het ik-gevoel uit deze piramide is overgezet in een wij-gevoel.

Als er gekeken wordt naar reizen en vakanties is de consument op zoek naar een aantal aspecten. Zij willen terug naar de basis, duurzaamheid, milieu bewustzijn, zingevingselementen, verdieping/educatie en mensen willen tijdens hun reis goede doelen steunen.

Vakanties worden vaak ingevuld door middel van een thema. Er kan hierbij gedacht worden aan fietsvakantie of een wellnessvakantie. Vanuit het NBTC is er een grootschalig onderzoek uitgevoerd om de special interest vakanties te achterhalen. Uit de top 15 themavakanties staat op nummer 9 de duikvakantie. Het blijkt dat er in de duikmarkt nog een groeipotentieel zit. Het aantal duikers zal de komende jaren stijgen van 260.000 naar 430.000. De ondernemer zal rekening kunnen houden met de toekomstige doelgroep: ‘empty nester’. Er zal goed ingespeeld moeten worden op de behoeften van deze doelgroep en hoe je deze groep kunt bereiken.

Naast de bovengenoemde aspecten is de consument ook op zoek naar:

-          Unieke activiteiten: is het product écht bijzonder? De consument wil thuiskomen met iets bijzonders.Maatreizen: consument wil gerichter consumeren

-          Cultuur beleven: cultuur wordt steeds interessanter. De vergrijzing speelt hierbij een rol.

-          Creatieve omgevingen

-          Spektakel en meedoen en meedenken

-          Leerervaringen: de consument is op zoek naar educatieve ervaringen.

Als ondernemers is het essentieel dat je je op de markt richt van jouw bedrijf. Hierbij zal gekeken moeten worden naar wat jouw product zo bijzonder maakt tegenover andere producten? Klanten zien namelijk weinig verschil tussen de verschillende aanbieders. Een advies is om eenheidsbijdragen te hanteren. Het is een feit dat steeds meer consumenten minder gaan uitgeven tijdens hun vakantieperiode.

Om in te spelen op de klant is het belangrijk dat ondernemers samenwerken. Hierdoor worden zij samen gevonden door de consument en kun je elkaar versterken in het product. Beschouw elkaar dus niet als een concurrent.

Na Herman zijn presentatie zijn de deelnemers in groepen aan de slag gegaan met het invullen van het Business Model Canvas. Het canvas is een eenvoudig model om te zien welke onderdelen in het businessmodel van het bedrijf een rol spelen en hoe ze zich tot elkaar verhouden. Hierdoor wordt duidelijk waar er eventueel bijsturing nodig is, wat er gedaan moet worden en wat er juist niet gedaan moet worden. Voor een uitwerking van de verschillende modellen klik hier.

Bekijk hier de deelnemerslijst!

Deze workshop is onderdeel van een reeks van drie bijeenkomsten.
Bekijk hier het verslag van de eerste workshop op 20 oktober.
U bent ook van harte welkom bij de workshop op 15 december.

 

Deze workshops zijn mede mogelijk gemaakt door een bijdrage van Pieken in de Delta Zuidwest-Nederland.

« Back





Snelkoppelingen

Bookmark and Share