Ga direct naar


Fietsen in Zeeland anno 2016

Balk blog fietsendinsdag 18 oktober 2016

Door Jorrit Bijl

Ik rem voor het stoplicht. Voor me staan twee ouderen met de fiets. Daar ga ik naast staan, in de wetenschap dat ik toch sneller ben dan zij. Groen licht. Ik sta op mijn pedalen, ik kijk op en zie ondertussen dat de ouderen al twee meter verder zijn. Toch weer zo’n inschattingsfout, waarbij ik geen rekening hou met de elektrische fiets. Het aantal elektrische fietsen is de laatste jaren explosief gegroeid en allang niet meer voor alleen 70 plus. Want volgens de Rabobank verjongt de markt voor elektrische fietsen. De snelst groeiende leeftijdsgroep is onder de 50 jaar. Ongeveer 16% van de Nederlanders bezit een elektrische fietsen. Zo werden er in 2015 ruim 275.000 nieuwe e-bikes verkocht. Bijna 1 op de 3 verkochte fietsen is een elektrische fiets. De gemiddelde prijs van een e-bike is volgens de Rabobank €1800,-. Niet alleen zet de elektrische fiets meer mensen aan tot fietsen, het heeft ook een enorme impact op verkeerstromen en infrastructuur. Fietsers zullen sneller van A naar B gaan. De hogere snelheden in het verkeer leiden volgens het SWOV tot gevaarlijke situaties . De elektrische fietser legt gemiddeld ook meer kilometers af dan de normale fietser: 1500 i.p.v. 1000 kilometer. Tegelijkertijd leidt de elektrische fiets ook tot nieuwe behoeften. Fietsen moeten worden opgeladen en reparaties van fietsen zal om andere kennis en vaardigheden vragen. Misschien moeten horecagelegenheden, verblijfsaccommodaties en attracties niet alleen oplaadpunten maar ook een bewaakte stalling aanbieden. Ook fietsverhuurbedrijven kunnen deze trend niet aan zich voorbij laten gaan.

Ondertussen heb ik de twee ouderen op de elektrische fiets laten gaan, die gingen mij net wat te snel. Even later zie ik midden op het fietspad fietsen kriskras door elkaar liggen. Ongeluk? Ik kijk om me heen en zie jongeren opgewonden lopen, mobieltjes in de hand en naar elkaar schreeuwen. Maar waar ik ook kijk, ik zie geen gewonde. “Charmeleon!” hoor ik hen enthousiast roepen. Dan pas besef ik dat het hier gaat om de vangst van een Pokémon. Deze nieuwste rage zorgt voor vreemde situaties. Zo is Kijkduin de Pokémon hotspot van Nederland, maar als we dieper op deze rage ingaan zien we ook voor het toerisme een interessante ontwikkeling. Augmented Reality (AR), waar ook Pokémon Go gebruik van maakt, is het digitaal verrijken van de werkelijkheid middels een smartphone, bril of autoraam. Het bestaat al geruime tijd maar het lijkt nu door Pokémon Go definitief te zijn doorgebroken. Hoe mooi zou het zijn als routes, informatie over bezienswaardigheden en landschap via AR worden gecommuniceerd. Je kan mensen bijvoorbeeld de watersnoodramp laten ervaren. Kinderen kunnen spelenderwijs (gamification) de natuur ontdekken. Zo hoef je nooit meer ‘saaie’ bordjes, displays of informatietools te vervangen. Ook deze ontwikkeling vraagt weer iets van een destinatie als Zeeland, o.a. een goed Wi-Fi of 4G netwerk. Het feit dat de kosten voor dataverbruik in het buitenland binnen Europa nu aan banden is gelegd en men straks niet meer met torenhoge telefoonrekeningen wordt opgezadeld, verlaagt in ieder geval de drempels voor buitenlandse toeristen. De jongens pakken, nadat ze de Pokémon hebben gevangen, hun fiets en fietsen weg .

Ik ben bijna op de plaats van bestemming. Links zie ik een jongen en meisje hand in hand fietsen op een OV-fiets. De OV-fiets is een succesverhaal, dat jaarlijks nog steeds in omvang groeit. De OV-fiets is de laatste schakel in de (openbaar) vervoersketen. Ideaal als je met de trein of bus op het station aan komt en dan niet wilt lopen of wilt wachten op de volgende bus. Voor 24 uur betaal je slechts € 3,35 die achteraf van je rekening wordt afgeschreven. Uit het meest recente onderzoek van de Fietsersbond beveelt 96% van de gebruikers het product spontaan aan bij vrienden en familie . Hoeveel OV-fietsen er beschikbaar zijn is eenvoudig te zien via de realtime OV-fietskaart, ontwikkeld door de Rijksuniversiteit Groningen. Deze geeft het aantal beschikbare OV-fietsen weer op alle huurlocaties in Nederland . Tot nog toe wordt het succes vooral breed uitgemeten in stedelijk gebied, maar in een elektrische uitvoering zou deze vervoeroptie ook voor dagrecreanten in Zeeland een welkom alternatief zijn voor de auto. In plaats van de mooi weer files naar het strand pak je dan eenvoudig de OV-fiets. Op deze manier beleef je niet alleen de omgeving veel intensiever, maar het maakt de bezoeker van Zeeland ook een stuk mobieler. Helaas heeft NS de stekker uit zowel de elektrische OV-fiets als de NS-scooter getrokken .

Voordat ik mijn fiets stal, fietst er razendsnel een racefietser voorbij, van schrik stuur ik mijn fiets de berm in. Wellicht probeert de racefietser een nieuw record te zetten op het stravasegment. Strava, een online platform waar je je ren- en fietsprestaties via GPS bijhoudt, deelt en vergelijkt met vrienden en kennissen, is zeer populair onder racefietsers. Zo zijn er stravasegmenten, bepaalde stukken van routes, waar je virtueel met elkaar in competitie kan gaan. Dit soort applicaties geven een nieuwe dimensie aan het racefietsen. De verkoop van o.a. racefietsen en mtb’s zelf is volgens de Bovag al jaren gelijk. Sportief fietsen staat op plaats 6 van meest beoefende sporten. Nederland telt ruim 800.000 sportieve fietsers. Gemiddeld gaat men 8 keer per jaar fietsen op een racefiets of mtb. Dit zijn voornamelijk mannen in de leeftijdsgroep 35 t/m 49 jaar. De gemiddelde aankoopwaarde van een racefiets is €1305. Maar met al deze verschillende snelheden wordt het steeds drukker en misschien ook wel gevaarlijker op de Zeeuwse fietspaden. Waar in stedelijke regio’s al heuse fietssnelwegen worden aangelegd, gebruiken we in Zeeland allemaal dezelfde, soms smalle fietspaden. Toch biedt een applicatie als Strava ook mogelijkheden om de veiligheid van fietsroutes te verbeteren. De data die wordt verzameld door Strava biedt namelijk interessante inzichten in ren- en racefietsroutes. Zo probeerden Thijs Dolders en Mart Reiling (2015) inzicht te verschaffen in hoe hardlopers de publieke ruimte van Amsterdam gebruiken. Hiervoor analyseerden zij 110.000 activiteiten van applicaties zoals Strava. Zo werd duidelijk wanneer men waar liep en waar niet . Dit kan interessant zijn met betrekking tot veiligheid en het ontwikkelen van routes.

Terwijl ik mijn fiets stal bij de strandovergang overdenk ik mijn fietstocht. De technologie is naar mijn inziens sluipenderwijs volledig geïntegreerd in het fietsen. De vraag is of het beleid, onze en informatievoorziening hier ook voldoende op inspelen. Of overschat ik de impact van de technologie? Kenniscentrum Kusttoerisme zal de komende periode onderzoek uitvoeren met betrekking tot het fietsen, later hierover dus meer nieuws.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share