Ga direct naar


ZeelandPas helpt u om de gast te leren kennen

ZeelandPasdonderdag 24 maart 2016

Door Milou Ton

Het nieuwe pasjaar voor de ZeelandPas is weer gestart! Heeft u al leuke acties ondernomen met de pas? Of moet u nog kennismaken met dit product? De ZeelandPas krijgt steeds meer bekendheid, bij zowel toeristen maar ook Zeeuwse inwoners.

Als vierdejaarsstudent van de opleiding Vitaliteitsmanagement en Toerisme aan de HZ, ben ik momenteel bezig met mijn afstudeeronderzoek. Kenniscentrum Kusttoerisme heeft mij de mogelijkheid geboden om met de ZeelandPas aan de slag te gaan. Als Zeeuwse met interesse voor toerisme en vrije tijd spreekt dit onderwerp mij uiteraard erg aan!

Mijn onderzoeksvraag draait om welke rol de ZeelandPas speelt bij het creëren van waarde in de praktijk, oftewel: wat is de toegevoegde waarde van de ZeelandPas. Voor mijn onderzoek gebruik ik de ‘social practice approach’ (praktijktheorie). Simpel gezegd: op basis van de data die ik gevonden heb, ga ik praktijken definiëren. Hierbij gaat het om de huidige praktijk, zoals het er nu aan toe gaat, en om de gewenste praktijk, dus hoe het ideaalbeeld eruit ziet. Deze twee praktijken ga ik tegen elkaar afzetten. De customer journey loopt als een rode draad door mijn onderzoek heen. Hierbij staan de fasen voor, tijdens en na het bezoek centraal. De uitgave van de pas zou dus bijvoorbeeld een praktijk kunnen zijn.

Momenteel ben ik halverwege mijn onderzoek en heb ik al veel data verzameld door middel van interviews met pasuitgevers, acceptanten en belanghebbenden. De interviews hebben mij veel leuke en interessante data opgeleverd. Zo blijkt dat wanneer gasten tijdens de boeking op de hoogte worden gesteld van de mogelijkheden van de ZeelandPas, dit de verkoop van de pas stimuleert. Ik kan niet wachten om de overige resultaten te analyseren en uit te werken.

Kenniscentrum Kusttoerisme biedt mij veel mogelijkheden rondom de ZeelandPas. Er is een nauwe samenwerking met het werkveld en ook heeft Kenniscentrum Kusttoerisme in samenwerking met VVV Zeeland en Economische Impuls Zeeland een dashboard ontwikkeld. Binnen dit dashboard ontvangen deelnemers die aangesloten zijn bij de ZeelandPas, een weergave van de activiteiten van de pashouders. Op deze manier ontvangen de deelnemers meer inzicht in de interesses van de pashouders en de activiteiten die zij ondernemen tijdens hun verblijf. De ZeelandPas is dus ook een middel om betere informatie te krijgen over de gast in Zeeland.

Tijdens mijn interviews heb ik ook gevraagd naar het gebruik van dit dashboard. Het blijkt dat nog niet alle deelnemers op de hoogte zijn van het dashboard. Verschillende deelnemers van de ZeelandPas geven aan dat zij niet alle transacties registreren. Dat is jammer, want hoe meer er geregistreerd wordt, hoe meer data verzameld wordt. En hoe meer data er beschikbaar is, hoe beter je je eigen gast leert kennen.

Heeft u al kennisgemaakt met het dashboard? Doe dit dan snel! Want weet u al wanneer de meeste gasten naar uw bedrijf komen, bij welke weersomstandigheden en waar de gast verblijft? En mijn laatste tip: blijf registreren! Want op die manier is het dashboard een perfect hulpmiddel voor het leren kennen van uw gast. Heeft u vragen of suggesties over het dashboard? Mail dan naar info@kenniscentrumtoerisme.nl of neem contact op via telefoonnummer 0118-489850.

Eind mei ga ik mijn onderzoek afronden. Dit lijkt nog ver weg, maar de tijd vliegt voorbij! Ik hoop een interessant resultaat neer te zetten. De resultaten van mijn onderzoek zullen uiteraard met u gedeeld worden door middel van de website en onze sociale media kanalen (Facebook en Twitter). Hou deze dus goed in de gaten.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share