Ga direct naar


Wandelen in Zeeland

Wandelen Balkvrijdag 09 oktober 2015

Door Kim Provoost

Wandelen is voor zowel de toeristen maar ook voor de inwoners een populaire activiteit in Zeeland. Vanaf 2006 is er ruim 2100 kilometer wandelplezier gerealiseerd in de vorm van een wandelnetwerk. De beleving van natuur, landschap en cultuurhistorie spelen in dit netwerk een belangrijke rol. Het wandelnetwerk is één van de ontwikkelde wandelproducten in Zeeland. De vraag is nu hoe het wandelen in Zeeland wordt ervaren en welke beleving de recreant hierbij heeft. Provincie Zeeland heeft Kenniscentrum Kusttoerisme gevraagd onderzoek uit te voeren naar het wandelen in Zeeland.

Door middel van dit onderzoek willen we inzicht krijgen in de motivatie, behoefte en belevenissen van de (potentiele) wandelaar in Zeeland. Op basis van deze inzichten kan zowel de marketing als de concepten en producten worden verbeterd.

Customer journey centraal

Bij het onderzoek wordt de customer journey, ofwel de beleving van de gast, centraal gesteld. Twee belevingsmomenten zijn met name belangrijk, de piek (het moment waarop de consument de sterkste emotie ervaart) en het einde van de journey. De zogeheten ‘peak-end rule’ wordt gebruikt door organisaties om de tevredenheid en beleving in de customer journey te optimaliseren.

Aanpak onderzoek

In de eerste fase van het onderzoek hebben we door middel van interviews het gebruik van de wandelaar verkent. Na de interviews volgt een interactieve workshop waarbij er met wandelaars een aantal belevingsconcepten ontwikkeld worden. We maken hiervoor gebruik van diverse creatieve technieken en tools van service design experts. Tot slot gaan we de resultaten toetsen aan de hand van een vragenlijst in het Zeelandpanel. De eerste fase is (bijna) afgerond. We nemen u graag mee in de eerste resultaten.

De wandelaar aan het woord

De afgelopen periode zijn er meerdere interviews gehouden. Er zijn verschillende typen wandelaars te onderscheiden. Wandelaars die zoveel mogelijk kilometers willen lopen, wandelaars die deelnemen aan wandelevenementen, een blokje om gaan of een speciale route volgen. De interviews verschaffen inzichten in de customer journey, dus zowel de belevingen voor, tijdens als na de wandeling.

Voor de wandeltocht

“Ik bereid de wandeltocht altijd goed voor. We lopen altijd een uitgezette route. We willen met kinderen niet verdwalen”.

“We waren van plan om te gaan wandelen maar hadden geen route. Toen kwamen we in Burgh- Haamstede en werden we geattendeerd op een leuke wandelroute”.

De respondenten gaven aan regelmatig te wandelen, in het geval van wandelclubs wandelden zij op gezette tijden via een (uitgestippelde) route. Ook degene die lange afstanden liepen planden de wandeling zorgvuldig. Andere hebben aangegeven juist op de bonnefooi te vertrekken en niet precies te weten waar ze terecht zouden komen.

De voorbereidingen voor de wandeltocht bleven in veel gevallen beperkt. Velen boekten niets en zochten ook geen informatie over de route. Kwam de wandelaar op onbekend terrein of was hij/zij verantwoordelijk voor de wandelroute, dan besteedde zij meer aandacht aan het uitstippelen van de route. Hetgeen wat de geïnterviewde meenamen tijdens de wandeltocht beperkte zich tot een flesje water, snoepje voor onderweg en de juiste kledij; goede wandelschoenen en (regen)kleding.

Tijdens de wandeltocht

Iets wat vele wandelaars belangrijk vinden in de beleving van de wandeling is het stukje rust. Tijdens een wandeling genieten van de stilte en tot jezelf komen zijn verhalen die tijdens de interviews veel naar voren komen.

“De stilte en de dauw, die zijn me het meeste bijgebleven. Je kunt nu zo heerlijk de herfst proeven”.

“In Zeeland wandelen kan ook spannend zijn. Bij Oranjezon kun je bijvoorbeeld van de paden af en dan gaan op zoek naar herten”.

Belangrijk bij een wandeling is het juiste gezelschap, vaak gaat wandelen gepaard met een stuk gezelligheid en het bijkletsen met partner, vrienden/kennissen of familie.

“Het zijn gewoon m’n vrienden geworden. Gezellig, kletsen én actief bezig zijn”.

Ergernissen zijn er weinig tijdens de wandeling. Het komt wel eens voor dat de route niet geheel duidelijk is. Regen of modder is voor sommige wandelaars een reden om niet te gaan wandelen maar anderen wandelen weer door weer en wind. Opvallend is dat bijna alle wandelaars hun wandeltocht afsluiten met een hapje en een drankje. Dit gebeurt soms thuis of in een restaurant/ café.

Na de wandeltocht

Lang niet altijd delen wandelaars de belevenissen van de wandeltocht met anderen. Als de wandelaar het wel deelt dan wordt dat mondeling gedaan met vrienden, familie, andere wandelaars maar in sommige gevallen ook via de website van de wandelclub.

Bent u zelf een wandelaar of kent u wandelaars? Laat het ons dan weten. Voor de workshop zijn we nog op zoek naar deelnemers. De workshop vindt plaats op dinsdag 20 oktober vanaf 16.30 uur op de HZ in Vlissingen onder het genot van een hapje en drankje. U kunt zich aanmelden door een e-mail te sturen naar kim@kenniscentrumtoerisme.nl.

Benieuwd naar de resultaten van het onderzoek? Eind van dit jaar zal de rapportage met alle resultaten worden opgeleverd.

Vorig weekend heeft de Kustmarathon Zeeland plaatsgevonden. Het was een druk bezocht weekend met ideale omstandigheden. Heeft u het evenement bezocht of was u deelnemer? Vul dan de vragenlijst in en win leuke prijzen!

 

 

 

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share