Ga direct naar


De vitaliteitsstudent aan het woord

eten balkvrijdag 26 juni 2015

Door Kim Provoost

‘De gezonde regio’, een begrip die voor ieder iets anders kan betekenen. Welzijn en vitaliteit van mens, dier en milieu staan in mijn ogen aan de basis van een gezonde regio, voor nu maar ook voor de toekomst. Als net afgestudeerde VMT (vitaliteitsmanagement en toerisme) student neem ik jullie graag mee in mijn visie over de gezonde regio en presenteer ik jullie mijn onderzoeksresultaten. Bekijk hier mijn visie op de gezonde regio.

Verschillende ontwikkelingen hebben een relatie met gezondheid. Een belangrijke trend is dat we steeds bewuster worden van de invloed van onze leefstijl op de natuur, het milieu en op sociaal gebied (NRIT Media, 2014). Vanuit een toeristische bril kan een gezonde regio bijvoorbeeld niet zonder gezonde natuur. Immers is er steeds meer behoefte aan rust en ruimte die vaak in de natuur wordt gevonden. Recreëren in gebieden waar ruimte, natuur en rust heerst, wordt steeds aantrekkelijker voor de drukke bezoeker waar dan ook steeds vaker een geluksmoment wordt ervaren (NRIT Media, 2014). Hiernaast is de behoefte groot om te kunnen achterhalen waar producten of diensten vandaan komen. Authenticiteit en oorsprong is van grote invloed op de manier waarop wij , bovenal met minder schuldgevoelens, willen consumeren. Eerlijke handel en eerlijke prijzen voor producenten is hier een voorbeeld van op sociaal gebied, maar ook het welzijn van dieren speelt zeker mee.

Op deze manier willen we dus iets teruggeven op sociaal en natuurlijk gebied door bijvoorbeeld bewuster te leven. Dit als inwoner van een regio maar ook als bezoeker van een regio. Hier komt het begrip duurzaamheid om de hoek, waarbij ik hoop dat de trend voortzet als een permanente ontwikkeling zodat ook in de toekomst een gezonde regio kan blijven bestaan en ontwikkelen.

De afgelopen maanden heb ik onderzoek gedaan naar hoe een restaurateur zijn of haar bedrijfsprocessen in duurzame zin kan verbeteren. De horecasector staat centraal in dit onderzoek omdat deze sector een grote uitwerking heeft op de veranderprocessen binnen een bestemming. Hierbij heb ik vooral gekeken naar de visie van de restaurateurs ten opzichte van duurzaamheid, en welke materialen en kennis ze daarbij nodig hebben.

Uit het onderzoek is gebleken dat vooral de betekenis van duurzaamheid voor de geïnterviewde restaurateurs voorop staat aan het implementeren van duurzaamheid in bijvoorbeeld de inkoop van producten, maar ook in afvalmanagement. Het veranderproces van minder duurzaam naar duurzaam zit dan dus voornamelijk in de missie en visie van de restaurateurs die input hebben gegeven voor dit onderzoek, maar ook in de interactie tussen bijvoorbeeld een visie, materialen en de kennis die er is. Een gebrek aan financiële middelen betekent niet gelijk dat de restaurateur geen duurzaamheid wilt doorvoeren, maar heeft misschien gewoonweg niet genoeg kennis om op een alternatieve manier een investering te vergaren. Bekijk hier het onderzoek.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share