Ga direct naar


Eerste resultaten onderzoek vaste gast

Blog - foto Stacaravans Noord-Bevelanddonderdag 30 april 2015

Door Kim Provoost

Het seizoen is weer begonnen. De ruim 800.000 vaste gasten hebben vaak alweer in hun eigen accommodatie zoals stacaravan, 2e woning, caravan op een seizoensplaats of boot op vaste ligplaats, overnacht. Ondanks dat zij vele malen per jaar in hun accommodatie verblijven is er nog maar weinig over de wensen, behoeften en toekomstplannen van de vaste gast bekend. Daarom voert CELTH momenteel onderzoek uit, zodat overheden en ondernemers beter in kunnen spelen op de toekomst van de vaste gast.

Nu de eerste resultaten van het onderzoek zijn geanalyseerd, worden de contouren van de vaste gast steeds beter zichtbaar. Hieruit blijkt dat bestaande vooroordelen over onder andere de bestedingen van de vaste gast niet altijd kloppen. Ook lijken we specifieke type vaste gasten te kunnen onderscheiden. Hieronder volgt in het kort enkele voorlopige onderzoeksresultaten van het project 'Toekomst van de vaste gast'.

Uit het onderzoek blijkt dat het aantal binnenlandse vaste gasten sinds 2003 met ruim 16 procent is gedaald. Vooral het aantal vaste gasten die in het bezit zijn van een stacaravan of boot loopt terug. Daarentegen groeit de groep vaste gasten met een bungalow en/ of tweede woning. Wel gaat de vaste gast minder vaak naar de vakantiewoning of boot. Al worden de periodes die men daar verblijft langer.

Terwijl het aantal vaste gasten langzaam terugloopt, groeit het aanbod vakantiewoningen en boten. Dit overaanbod en de achteruitlopende kwaliteit van een aantal parken en havens is voor sommige regio’s zorgwekkend. Vakantieparken en havens die in de buurt van een bosrijke omgeving en/ of de kust maar vooral op korte afstand van de randstad liggen hebben een gunstiger marktperspectief.

Uit buitenlandse onderzoeken en interviews met vaste gasten blijkt de afstand naar de vakantiewoning of boot een belangrijke factor te zijn voor de keuze van de vakantiewoning.  De voornaamste reden om een vakantiewoning of boot te kopen is de behoefte aan rust, ruimte en het ontvluchten van dagelijkse (sociale) verplichtingen.

Ook zijn er vaste gasten die vanuit financieel oogpunt de vakantiewoning aanschaffen. Zij zien deze investering veelal als oudedagvoorziening. Niet alleen is de motivatie voor deze groep vaste gasten anders ook het gebruik van de vakantiewoning. Zij verhuren de vakantiewoning regelmatig en maken er zelf veel minder vaak gebruik van. Uit interviews blijkt dat deze financiële motivatie voor botenbezitters niet aan de orde is. De groep vaste gasten die hun vakantiewoning of boot niet aan anderen verhuurd doet dit vanwege emotionele redenen.

‘De boot is van mij en er zijn er genoeg te huur!’

De toekomst? Deze is sterk afhankelijk van de levensfase waarin de vaste gast zich begeeft. Sommige zullen meer gebruik gaan maken van hun vakantiewoning of boot. Anderen geven aan dat de kinderen de vaste plek zullen overnemen. Zeil- en motorbooteigenaren overwegen een andere haven. Factoren die hun keuze beïnvloeden zijn de afstand, voorzieningen, maar ook de behoefte om gelijkgestemden te ontmoeten.

In welke mate bovenstaande bevindingen voor de vaste gast van toepassing zijn zal worden getoetst aan de hand van een grootschalige landelijke enquête onder de vaste gast.

Nog steeds kunt u deelnemen aan dit onderzoek en daarmee inzicht krijgen in de toekomstplannen van uw vaste gast. Stuur een mail naar Jorrit Bijl en u ontvangt direct een e-mail met een link naar de online vragenlijst. De mail wordt aangeleverd in twee talen, in het Nederlands en Duits. Deze e-mail kunt u zelf doorsturen aan uw vaste gasten; u houdt dus zelf de controle op de communicatie met uw gasten.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share