Ga direct naar


BLOG: Boeken vanaf de bank

2015-02 Foto iPad met wereldkaartvrijdag 23 januari 2015

Door Diana Korteweg Maris

Het is januari, het vriest buiten en we hebben Blue Monday net achter de rug. Een moment waarop veel mensen alweer beginnen te dromen van hun volgende vakantiebestemming. Tijdens de Vakantiebeurs vorige week lieten 117.000 mensen zich inspireren en op tv buitelen de commercials van touroperators en vakantiebestemmingen over elkaar heen.

In december onderzocht NBTC-NIPO Research de vakantieplannen van Nederlanders voor 2015. “Slechts” 70,5% van de Nederlanders zegt in 2015 zeker op vakantie te gaan, 14,7% zegt zeker niet op vakantie te gaan. Sinds de metingen in 2009 begonnen, was het aantal Nederlanders met vakantieplannen nog nooit zo laag. Positief is wel dat een grotere groep vakantiegangers zegt in 2015 vaker of even vaak op vakantie te willen gaan. De groep die zegt in 2015 minder vaak op vakantie te gaan is kleiner geworden. Dus al het communicatiegeweld van de vakantieaanbieders is niet voor niets.

En ook ik heb alvast wat eerste zoektochtjes naar potentiële vakantiebestemmingen achter de rug. Met de iPad op de bank, lekker bladeren langs allerlei mooie plekjes en leuke accommodaties. En daar ben ik geen uitzondering in. De onderzoekers van NBTC-NIPO research zagen het gebruik van tablets en smartphones flink stijgen.

In 2014 gebruikte 28% van de Nederlandse vakantiegangers hun tablet voor het inwinnen van informatie en 13% gebruikte daarvoor de smartphone. Ook voor het daadwerkelijk boeken van een vakantie neemt het gebruik van tablets en smartphones toe. Zo groeide het gebruik van de tablet voor het boekingen voor vertrek van 4% naar 7% in één jaar tijd.

Dat lijkt misschien heel weinig, maar interessanter is dat de tablets en smartphones nog vaker worden gebruikt voor boekingen na het vertrek. Oftewel: men is al op de vakantiebestemming en boekt via tablet of smartphone ter plaatse nog accommodatie of vervoer. In totaal werden 1,8 miljoen vakantie(-onderdelen) in 2014 mobiel geboekt en hiervan werd één op de tien mobiele boekingen na vertrek gemaakt. Ter vergelijking: in 2011 werden nog maar 200.000 vakanties mobiel geboekt. Het is dan ook zeker zinvol om ervoor te zorgen dat jouw accommodatie, vervoermiddel of attractie ook via tablets en smartphones eenvoudig kan worden geboekt.

Veelgestelde vraag aan ons is of deze boekingen nu per vakantieregio mogelijk moeten worden gemaakt. Zou Zeeland of een Zeeuwse regio zijn eigen boekingsplatform moeten ontwikkelen? Want veel ondernemers zijn op zoek naar een alternatief voor platforms zoals Booking.com.

In het kader van het project Deltaleven hebben we dit laten onderzoeken. Eerst kijkend naar het zoek- en boekgedrag van consumenten, daarna pratend met een groot aantal ondernemers in de regio. Op basis hiervan worden voor elke stap in het consumentengedrag (dromen, plannen, boeken, beleven en delen) de kansen voor bedrijven en bestemmingen benoemd.

Als ik even inzoom op de rol van een eventueel regionaal boekingsplatform, dan stellen de onderzoekers dat het heel lastig is om een succesvol boekingsplatform te ontwikkelen waarop al het aanbod in een regio wordt aangeboden. Dit aanbod varieert namelijk enorm: van basic kampeerterreinen tot 5-sterrenhotels, van museum tot zonnetrein en alles wat daartussen zit. Dit zorgt ervoor dat je een heel onduidelijke boodschap hebt richting de consument: zo’n website wordt snel onoverzichtelijk voor de gebruiker. Bovendien is het moeilijk om zo’n website goed vindbaar te maken: welke Adwords moet je kiezen als je van alles te bieden hebt?

De grote boekingsplatforms als Weekendjeweg.nl, Booking.com of Bungalowspecials.nl zijn inmiddels A-merken voor de consument: optimaal gebruiksgemak en de consument weet wat hij kan verwachten. Probeer die status maar eens te bereiken als nieuw regionaal platform!

Los hiervan: zo’n regionaal platform moet ook ontwikkeld en continu vernieuwd worden. Dat kost geld, veel geld; óók van de deelnemende ondernemers. En daarmee is zo’n regionaal boekingsplatform misschien wel net zo duur als kamers verkopen via bijvoorbeeld Booking.com. Met één belangrijk verschil: bij partijen als Booking.com komt de rekening pas na de boeking en heb je dus ook gelijk de omzet al binnen, bij het ontwikkelen van een eigen platform gaan de kosten voor de boekingen uit…

Conclusie van het rapport: zo’n regionaal boekingsplatform heeft weinig toegevoegde waarde. Bedrijven moeten vooral goed kijken hoe hun gasten willen boeken en op basis daarvan hun boekingsmogelijkheden kiezen. En als het slim is om aan te sluiten bij een groot platform zodat jouw gast ook gewoon vanaf de bank kan boeken… vooral doen! In 2015 willen we met Kenniscentrum Kusttoerisme online modules ontwikkelen waarmee bedrijven zelf kunnen uitvinden wat voor hen de meest optimale boekingsstrategie is. Zin om hierover mee te denken? We horen het graag!

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share