Ga direct naar


Zo zie je Zeeland pas!

ZeelandPas balkvrijdag 19 september 2014

Door Kim Provoost

U heeft het vast en zeker al eens voorbij zien komen: de ZeelandPas. Maar wat kun je nu eigenlijk met deze pas en welk voordeel biedt het u als gebruiker maar ook als acceptant of pasuitgever?

Vanaf april 2014 is de ZeelandPas, de digitale toeristenpas, voor gasten in Zeeland verkrijgbaar. Economische Impuls Zeeland, VVV Zeeland en Kenniscentrum Kusttoerisme geven gezamenlijk invulling aan dit project. Elke deelnemende regio heeft zijn eigen ZeelandPas. Op dit moment is er een pas voor Noord-Beveland, Schouwen- Duiveland, Veere en Zeeuws-Vlaanderen. De pas stimuleert gasten om nog meer en vaker te ontdekken wat voor moois Zeeland zoal te bieden heeft. Ook kan de pas gasten stimuleren om meerdere regio’s aan te doen tijdens hun verblijf. Gasten kunnen de pas voor 3 euro aanschaffen (De SchouwenDuivelandPas is voor gasten gratis verkrijgbaar bij deelnemende pasuitgevers) bij hun accommodatie of een VVV kantoor. Bekijk hier het filmpje over de ZeelandPas.

De ZeelandPas brengt voor iedereen gemak. Hieronder een aantal voordelen op een rijtje.

Voordelen voor de gast:

  • Het gemak van één pas, geen losse pasjes en kaartjes meer
  • Korting op vele attracties, musea en overige activiteiten
  • Alle tickets zijn te koop bij de accommodatie, VVV of via de webshop

Voordelen voor de pasuitgever

  • Je biedt de gast iets extra’s tijdens het verblijf
  • Commissie op verkoop van tickets
  • Inzicht interesses en behoeften van de gast

Voor de acceptant (bijvoorbeeld een attractie, musea of beleving die kortingen biedt met de ZeelandPas)

  • De acceptant wordt onder een groot aantal toeristen onder de aandacht gebracht.
  • Genereert waardevolle data
  • Seizoensverlenging door het gezamenlijk creëren van een aantrekkelijk productaanbod
  • Kortere handelstijd bij de kassa

Voor veel ondernemers is de ZeelandPas een relatief onbekend product. Zo hoorde ik afgelopen week nog iemand zeggen: “De ZeelandPas, daar beginnen wij niet aan hoor!” U snapt dat ik om toelichting heb gevraagd. Het antwoord was dat het veel te veel rompslomp was en de toeristen al zoveel passen aangeboden kregen. Toch merken we dat de pas groeit. Het wordt steeds vaker en beter opgenomen in de bedrijfsvoering. Uiteraard is er nog voldoende ruimte voor verbeteringen.

Maar wat is de rol van Kenniscentrum Kusttoerisme in relatie tot de ZeelandPas? De ZeelandPas biedt mogelijk interessante inzichten in het gedrag van de gast. De digitale ZeelandPas bewaart allerlei sporen van het gebruik van de gasten. Als ware kan hiermee het gedrag van onze gasten gevolgd worden. Kenniscentrum Kusttoerisme is momenteel bezig met de verwerking van deze data en zet deze om in rapportages voor de ondernemer. Dit doen we in samenwerking met de Hogeschool Zeeland en NHTV. Van belang is te weten naar welke data de ondernemers op zoek zijn. Wij hebben hierover al een aantal ondernemers gesproken maar wilt u hierin met ons meedenken, dan nodigen wij u graag uit. Door middel van deze data-analyse wordt de kennis vanuit het project optimaal benut, zorgen we voor doorontwikkeling en dragen we bij aan eventuele nieuwe productontwikkelingen.

Naast deze data-analyse voert het Kenniscentrum Kusttoerisme een onderzoek uit naar de ervaringen van de pasgebruiker. Er is een enquête opgesteld waarmee we de ZeelandPas willen evalueren. Heeft u tussen april en september 2014 Zeeland bezocht? Vul dan ook de enquête in zodat we u in de toekomst nog beter van dienst kunnen zijn.

Heeft u vragen of opmerkingen over de ZeelandPas? Mail dan naar info@zeelandpas.nl of bel met VVV Zeeland: 0118-587707.

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share