Ga direct naar


BLOG: Vaste gast: stille kracht voor de regio!

Blog - foto Stacaravans Noord-Bevelandvrijdag 02 mei 2014

Door Diana Korteweg Maris

Vaste gasten zijn de trouwste gasten van een regio: zij hebben er namelijk voor gekozen hun vakantieverblijf voor lange tijd in jouw regio onder te brengen. De locatie van een tweede woning, het plekje voor de stacaravan, de ligplaats van de boot of het veldje voor een seizoensplaats: ze zijn allemaal zorgvuldig uitgezocht als dé plek waar deze gast veel van zijn vrije tijd gaat doorbrengen.

En toch weten we als onderzoekers maar weinig van deze gast. De meeste onderzoeken naar toerisme laten de vaste gast grotendeels buiten beschouwing. Reden is meestal dat deze gast voor marketingdoeleinden niet zo relevant is: hij heeft immers al voor een regio gekozen en is dus geen doelgroep voor promotiecampagnes.

Vanuit het ContinuVakantieOnderzoek van NBTC-NIPO Research weten we wel een beetje. In 2013 telde Nederland 872.000 vaste gasten met een eigen vakantieverblijf in Nederland. Deze vaste gasten zijn goed verspreid over heel Nederland; meest populair zijn Gelderland, Noord-Brabant en Noord-Holland. Kijkend naar type regio, dan is de kust (18%) verreweg het meest populair, gevolgd door de Veluwe (15%). Het gaat dus om heel veel mensen! En dan hebben we het nog niet over vaste gasten uit het buitenland, denk bijvoorbeeld aan de vele Duitsers met een eigen accommodatie aan de kust. 


               bron: CVO, bewerkt door Kenniscentrum Kusttoerisme

Terug naar de Nederlandse vaste gast: zij gaan met gemiddeld 2,8 personen op vakantie, omgerekend komt dat neer op ruim 310.000 vakantieverblijven. Wat voor verblijven zijn dat dan? De camping is populair als vakantieplek: stacaravans en seizoensplaatsen huisvesten  samen bijna de helft van de vaste gasten. De vakantiewoning is ook heel populair, dit zijn dan vooral de tweede woningen op een vakantiepark. 


               bron: CVO, bewerkt door Kenniscentrum Kusttoerisme

Wie zijn het? 45% van de vaste gasten betreft tweepersoonshuishoudens, voor een belangrijk deel ouder dan 50 jaar. Daarnaast zijn gezinnen met kinderen tot 12 jaar goed voor zo’n 35%, nog eens 12% betreft gezinnen met tieners.  

We weten niet precies hoe vaak vaste gasten naar hun accommodatie gaan, volgens de cijfers van het ContinuVakantieOnderzoek wordt de stacaravan gemiddeld 4 keer per jaar gebruikt, de vakantiewoning 3 keer per jaar en de boot 2 keer per jaar (voor minimaal 1 overnachting). Dit lijkt erg weinig, dus mogelijk is er sprake van een onderschatting.

We weten niet wat vaste gasten tijdens hun vakantie doen: de activiteiten tijdens de vakantie worden niet onderzocht, in tegenstelling tot de activiteiten van toeristen. We weten dan ook niet hoe vaste gasten de regio beleven, of zij de regio waarderen, of zij hun accommodatie waarderen. Het is een trouwe gast, misschien wel de beste ambassadeur van een regio?

Qua bestedingspatroon weten we dat vaste gasten tijdens de vakantie gemiddeld zo’n 10 euro per persoon per dag uitgeven. Velen vinden de vaste gast daarom niet zo interessant, een toerist besteedt immers veel meer? Maar vergeten wordt dat die vaste gast veel vaker komt en dus op jaarbasis flink wat spendeert in de regio. En dan worden de jaarlijkse kosten van het vakantieverblijf nog niet eens meegeteld: misschien wel de belangrijkste basis in de bedrijfsvoering van bijvoorbeeld campings.

Hoewel we niet weten waaraan een vaste gast zijn geld besteedt, denken we dat dit geld vooral terecht komt bij de supermarkten, horeca en overige detailhandel. Deze gast kent de regio immers al goed en zal niet zozeer de attracties en musea bezoeken. Maar hij wil wel zijn vakantieverblijf leuk aankleden (denk aan tuincentra, bouwmarkten, winkels met woonaccessoires), weet als geen ander de leukste terrassen restaurantjes te vinden en doet uitgebreid boodschappen om zelf lekker te koken. En juist met dat geld wordt de middenstand in veel dorpen op peil gehouden. Want deze gast komt niet alleen in de zomer, 70% van de vakanties vinden plaats buiten juli en augustus. En dat zorgt voor een continue economische impuls.

Voor ons meer dan genoeg reden om de vaste gast eens wat beter te leren kennen. In 2014 willen we onderzoek doen naar vaste gasten, niet alleen de Nederlanders, maar ook de gasten vanuit het buitenland. Tips en suggesties hiervoor zijn natuurlijk altijd welkom. Later dit jaar dus meer nieuws over deze belangrijke doelgroep. 

 

 

 

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share