Ga direct naar


BLOG: Why travel further?

vlaggenzondag 13 april 2014

Door Kim Provoost

Op donderdag 3 april vond, als onderdeel van het Interreg-cluster Proximity, de conferentie “Why travel further?” plaats in het Ashford International Hotel in Kent (UK).

Het cluster Proximity is erop gericht om ondernemers, beleidsmakers en vrijwilligers te inspireren en stimuleren om nog beter in te spelen op het toerisme vanuit buurlanden. Denk bijvoorbeeld aan België, Noord-Frankrijk en Zuidoost-Engeland. Het gaat dan om het delen kennis over deze herkomstmarkten: welke producten en welke communicatiemiddelen zijn het meest relevant voor deze markten? Deze kennis is opgedaan tijdens een aantal eerdere Interreg-projecten SusTRIP, CAST, GREET en Balance. De betrokken organisaties hebben nu de handen ineen geslagen in het cluster Proximity, mogelijk gemaakt door het Interreg 2 Zeeën-programma

De conferentie Why travel further? ging precies over dit onderwerp: hoe kunnen we het toerisme tussen buurlanden stimuleren? Op 3 april zijn we in alle vroegte met een groep Zeeuwse en Vlaamse betrokkenen afgereisd naar Kent. In de bus hadden deelnemers de mogelijkheid om elkaar te ontmoeten, informatie uit te wisselen en samenwerking op te starten. En daar werd ook zeker gebruik van gemaakt. Hiernaast kwam ook het besef bij iedereen dat Frankrijk en Engeland inderdaad maar een paar uurtjes rijden is en dat we als vier landen al veel kennis over toerisme en recreatie hebben. In dit blog een impressie van de dag.

Na de gebruikelijke welkomstwoordjes startte het programma met een panel bestaande uit enkele van de betrokken partners: Visit Kent, Pas de Calais Tourisme, Westtoer en Kenniscentrum Kusttoerisme. Deze vier partners gaven een korte pitch van wat er binnen hun regio speelt en wie de huidige bezoeker is. Zo introduceert Westtoer de “Yeepie”: Young Eldery Energetic People Intro Everything en ging onze Diana kort in op nichemarkten op basis van onze onderzoeken over campertoerisme en nieuwe watersporten. Ondertussen werden de aanwezigen door middel van powerpoints sheets op de hoogte gebracht van toeristische cijfers per regio.

Na dit panelgesprek ging David Edwards van Visit Britain in op de verschillen tussen verschillende herkomstlanden. Met welke redenen wordt Engeland bezocht door Nederland en Frankrijk?, hoeveel vakanties worden er doorgebracht en welke activiteiten worden ondernomen? Geconcludeerd kan worden dat 1,7 miljoen Nederlanders Engeland bezochten waarvan het grootste gedeelte (bijna 40%) voor vakantie. Het zal u niet verbazen dat fietsen op nummer 1 staat van ondernomen activiteiten door Nederlanders. Bekijk de presentatie hier.

Anke ten Velde van NBTC Holland Marketing presenteerde over het inkomend toerisme in Nederland. Met name Duitsland, Engeland en België zijn belangrijke herkomstlanden. Anke schetst een beeld van het aantal bezoekers, verblijfsduur en uitgaven specifiek voor de Duitse en Belgische markt. Klik hier voor de presentatie. 

Na deze twee presentaties was het tijd voor wat interactie met de zaal. Enkele stellingen werden voorgelegd aan het publiek waarmee door middel van een stemkastje antwoord kon worden gegeven. Zo kwam naar voren dat marktkennis maar ook talenkennis barrières kunnen zijn bij het bereiken van gasten uit buurlanden en ondernemers ondersteuning zouden willen in de vorm van onderzoek en advies. 

Na een lekkere Engelse lunch was daarna het woord aan Kate Shepherd van Responsible Travel die met haar presentatie inging op ‘het verhaal van de plek’. Eigenlijk kun je je dagelijkse wandeling al bijzonder maken als je verhalen van plekken toevoegt oftewel: je moet door middel van verhalen de streek beleven. Je hoeft niet ver te reizen om in je verbeelding ver weg te zijn! Ten slotte kwam Tim Schofield van Tripadvisor aan het woord. Een platform met veel verhalen van reizigers en aanbieders. Vragen ontstonden over het verdienmodel en of het kanaal zelf al niet een doelgroep vormde. Bekijk hier de presentatie van Tim.

In de middag stonden er enkele excursies op het programma. Ikzelf heb de Biddenden Vineyard bezocht. Waar 40 jaar geleden passanten nog toeval waren, komen nu gasten van buiten Engeland deze wijngaard bezoeken. Mond tot mond reclame vormt hierbij de basis. Conclusie voor dit bedrijf: 100% afzet door inzet van eigen kanalen zoals winkel, post en distributie. Kansen die tijdens deze excursie werden benoemd zijn o.a. dat ondernemers hun gasten meer zou kunnen doorverwijzen en het kennen van je naaste buren: “hiernaast kun je lekker…”. Maar soms is dat al een opgave.

Why travel further? “Het blijkt dat je gasten vaak in je directe omgeving al prima kunt vermaken of doorverwijzen. Maar om over je eigen schaduw heen te stappen, moet je soms wel even weg en vooral nieuwe mensen leren kennen. En soms valt die afstand best mee!”

Ben je zelf op dit moment druk bezig met het maken van je vakantieplannen? Overweeg eens om één van onze buurlanden te bezoeken. Zeker de moeite waard en maar een paar uurtjes in de auto. 

Bent u op zoek naar meer informatie over de conferentie of over het project Proximity? Neem dan gerust contact met ons op. 

« Terug




Snelkoppelingen

Bookmark and Share