Ga direct naar


Verslag PROFIT bijeenkomst 18 april 2018

Logo PROFITwoensdag 09 mei 2018 13:41

Op 18 april werd vanuit het project PROFIT een bijeenkomst georganiseerd in Goes. Hierbij werd allereerst een update gegeven over het project PROFIT en de big data experimenten. Vervolgens hebben verschillende inspiratiesessies plaatsgevonden waarbij drie thema’s zijn uitgelicht; food, bijzonder overnachten en het onderscheidend positioneren van een bestemming. Ongeveer 20 ondernemers uit de proeftuinen Goes, Oostkapelle en Renesse waren aanwezig.

Aanpak PROFIT en big data experimenten

Binnen PROFIT is één van de belangrijkste vraagstukken: hoe kunnen we onze gasten beter leren kennen zodat we nog beter kunnen inspelen op hun wensen en verwachtingen en zo omzet kunnen vergroten? Op verschillende manieren wordt aan dit vraagstuk gewerkt. We voeren onder andere allerlei experimenten met big data uit, om te zien of we daarmee meer inzicht krijgen in de customer journey van de gast.

De afgelopen periode zijn we aan de slag gegaan met Google Analytics data, review data maar ook met boekingsdata van de verschillende bedrijven. Bekijk hier de resultaten van deze experimenten en lees ook over de andere activiteiten binnen PROFIT en de vervolgstappen binnen het project. We houden u op de hoogte wat er in het najaar gaat plaatsvinden binnen het project.

Werksessies

Tijdens de bijeenkomst konden de deelnemers keuze maken om een van onderstaande sessies bij te wonen. Hierbij een korte terugblik op de sessies.

Hoe kunnen we food inzetten om mensen buiten het seizoen naar Zeeland te trekken?

Maaike de Reuver van Food Inspiration inspireerde de deelnemers met een aantal leuke trends en best practices met betrekking tot het thema food. Vervolgens hebben de aanwezigen gebrainstormd over mogelijke kansen voor Zeeland. Zo zouden we bijvoorbeeld in Zeeland meer kunnen bloggen over food; een platform creëren waar gasten hun ervaringen kunnen delen over restaurants. Ook is het idee ontstaan om de weekmarkten in Zeeland meer beleving te bieden en uit te breiden met lokale producten vanuit de nabij gelegen restaurants. Een leuk voorbeeld wat Zeeland al kent: ‘Bos naar Bord’ van het Omnium in Goes, waarbij het tropische bos voedsel en kruiden kan produceren voor consumptie. Bekijk hier de presentatie van Maaike.

Hoe kunnen we inspelen op de vraag naar bijzonder overnachten?

Bij de sessie die Ro Koster van Ro & Ad Architecten leidde, is gebrainstormd over bijzondere overnachtingsvormen die passen bij het Zeeuws DNA. Ook Ro inspireerde de deelnemers met een aantal voorbeelden uit andere regio’s en ging vervolgens in gesprek over kansen voor Zeeland. Verschillende ideeën passeerden de revue: slapen op het water, denk bijvoorbeeld aan oestervlotten waarbij gasten hun eigen oesters kunnen kweken en consumeren. ‘Beleving van het getij’, een vakantiehuis wat moeilijker te bereiken is bij hoog water dan laag water of bijvoorbeeld overnachten in een windmolen. Belangrijke boodschap bij de sessie was: ontwikkel vanuit een omgevingsperspectief dus zorg dat het past in het landschap en bedenk iets wat alleen in Zeeland kan. Bekijk hier de presentatie van Ro.

Hoe kun je jouw bestemming onderscheidend positioneren buiten het hoogseizoen?

Voor het onderscheidend positioneren van een bestemming zijn een aantal aandachtspunten van belang volgens Esther Saris, expert bestemmingsontwikkeling in Limburg. Belangrijk is om goed inzicht te hebben in de huidige marktpositie: wat heb je als bestemming te bieden, waarom komen bezoekers en wat is het huidige bezoekersgedrag? Het programmeren van activiteiten en evenementen die deze marktpositie én het DNA versterken, kunnen vervolgens een belangrijke stimulans zijn voor het laagseizoen. Het is van belang om hierbij alle partijen te betrekken, van ondernemers tot beleidsmakers, van inwoners tot gasten. Houd rekening met ieders belangen, zorg dat iedereen er iets aan heeft! Tot slot: houd rekening met het DNA van een bestemming. Zo zou Zeeland ook buiten de zomer meer kunnen inzetten op de strandbeleving, bijvoorbeeld door strandsporten of een winters strandfestival. Ook de contrasten tussen binnen (comfort, warmte in een accommodatie) en buiten (Zeeuwse elementen: kou, wind, natuur) kunnen meer worden ingezet voor een typisch Zeeuwse beleving. Bekijk hier de presentatie van Esther.

Met de gast aan de slag!

Voor het vervolg van dit traject organiseren we op zaterdag 26 mei een vervolgsessie waar ondernemers samen met gasten aan de slag gaan met het uitwerken van de ideeën. We lichten twee thema’s uit: food en bijzonder overnachten. We nodigen u van harte uit om deze sessie bij te wonen.

  • Food: 11.00 uur, omgeving Oostkapelle
  • Bijzonder overnachten 16.00 uur, Renesse, Strandpark de Zeeuwse Kust 

U kunt zich aanmelden via kim@kenniscentrumtoerisme.nl of telefonisch via 0118-489 850.

Graag tot dan!

« Terug





Snelkoppelingen

Bookmark and Share