Ga direct naar


Nederlandse vakantiemarkt in ontwikkeling

Watersport 100woensdag 10 januari 2018 17:06

Gisteren presenteerde NBTC-NIPO Research op de Vakantiebeurs de ontwikkelingen op de Nederlandse vakantiemarkt. Ruim 13 miljoen Nederlanders (82% van de bevolking) zijn in 2017 één of meerdere keren op vakantie geweest. Ten opzichte van 2016 betekent dit een aanzienlijke stijging (bijna een kwart miljoen meer). De Nederlanders die op vakantie gingen, deden dit ook iets vaker dan een jaar ervoor. In totaal werden 36,7 miljoen vakanties ondernomen in binnen- of buitenland; een stijging van 3% ten opzichte van 2016. Meer dan de helft van het aantal vakanties die Nederlanders ondernamen vond plaats in het buitenland (19,1 miljoen), een toename van 7%. Het aantal vakanties in eigen land bleef gelijk met 17,6 miljoen vakanties.

De groei zit met name in het aantal buitenlandse vakanties. Vakanties naar Spanje en Griekenland zijn het meest gestegen, desondanks bleef Duitsland de populairste buitenlandse vakantiebestemming voor Nederlanders. Het aantal binnenlandse vakanties is het afgelopen jaar gelijk gebleven met 17,6 miljoen. Korte vakanties in eigen land zijn in trek (+2%), lange vakanties lieten juist een daling zien van 7%. Redenen hiervoor zijn onder andere de gunstige economische omstandigheden (wat resulteert in een groeiende vraag naar buitenlandse vakanties) en het matige zomerweer van afgelopen jaar.

Zeeland merkte de effecten van dit matige zomerweer: het aantal vakanties van Nederlanders in Zeeland daalde volgens NBTC-NIPO Research aanzienlijk. Hoewel Kenniscentrum Kusttoerisme de cijfers van NBTC-NIPO niet gebruikt voor het meten van het toerisme in Zeeland, is het wel een belangrijk signaal. De daling van het aantal Nederlandse toeristen is - in mindere mate - ook zichtbaar in cijfers van het CBS. Nadere analyses worden in de komende periode gemaakt. 

Bekend is dat het aantal vakanties dat Nederlanders in eigen land ondernemen al jaren stabiel is. De verschillende bestemmingen in Nederland 'vechten' dus om de Nederlandse toerist. In Zeeland groeit het toerisme vanuit het buitenland (Duitsland en België) al jaren, maar de Nederlandse gast is nog altijd goed voor ongeveer de helft van de overnachtingen. Het is en blijft dus belangrijk om Zeeland goed onder de aandacht te brengen van Nederlandse vakantiegangers!

Mede op basis van grootschalig onderzoek naar de vakantie-intentie van Nederlanders verwacht NBTC-NIPO Research voor 2018 een verdere groei van het aantal vakanties. De sterk groeiende economie kan daarbij als belangrijkste verklaring worden gezien. Geopolitieke spanningen en (angst voor) terreuraanslagen kunnen het positieve gevoel wellicht nog wat temperen, maar de consument gaat graag op vakantie en zal kiezen voor bestemmingen die als veilig worden ervaren. 

« Terug





Snelkoppelingen

Bookmark and Share