Ga direct naar


Travel Trends in 2016

Travel Trends 2016donderdag 07 januari 2016 10:06

2016 is van start gegaan, een nieuw jaar met nieuwe ontwikkelingen en nieuwe behoeften. Trendwatchers Olivier Dujardin en Herman Konings gaan in Travel Trends 2016 van Travelmedia met elkaar in gesprek en bespreken de trends voor dit nieuwe jaar. Een van de belangrijkste ontwikkelingen zijn de technologische ontwikkelingen, ze veranderen ons leven drastisch en creëren als uiterste weer een behoefte aan rust en back to basic, maar wel met Wi-Fi als het kan.

Volgens Herman Konings leven we in zo’n sneltreinvaart dat we opnieuw moeten leren vertragen. Dat heeft alles te maken met de technologische vooruitgang en onze drang om te multitasken. De kenniseconomie, filedruk, netwerken, thuiswerken, bijwerken, bijscholen, het moderne leven beperkt onze tijd. Een actief mens, heeft in vergelijking met tien jaar geleden, zeven uur per week minder vrije tijd. Dat is bijna een volledige werkdag. Olivier Dujardin geeft aan dat vandaag één uur voor de actieve bevolking veel meer waard is dan vroeger. Zowel tijdens onze vakantie als tijdens werk, willen we er alles uithalen. De ‘onzichtbare reiziger’ zoekt, boekt en betaalt zijn vlucht online, checkt zelf in, ontgrendelt de hotelkamerdeur met zijn smartwatch en gebruikt een app als stadsgids. We kiezen ervoor om onzichtbaar te zijn vanuit een tijdbesparend oogpunt, niet vanuit schuwheid of introversie. Want zeg nu zelf.. wanneer je al zoveel tijd verliest, wil je niet nog eens een kwartier extra aanschuiven omdat er iemand voor de derde keer dezelfde vraag stelt aan de infobalie, toch?

De drang naar snelheid conflicteert met de behoefte aan traagheid – Olivier Dujardin

Maar tijdens gewonnen momenten hunkeren we naar traagheid, we willen trager leven en reizen. We willen een gewoner leven leiden, maar hebben nog steeds de angst voor verveling. Spotify, Amazon en andere online diensten gebruiken big data om ons beter te leren kennen, maar maken ons leven daardoor ook stukken minder spannend. We blijven vasthangen in onze eigen voorspelbare loop. Denk maar aan Netflix, dat series maakt op basis van ons kijkgedrag. Jongeren doorzien de filters van algoritmische marketing als deze steeds sneller. Ze beginnen het zelfs ergerlijk te vinden.

Door technologie zitten we vaak vast in onze eigen loop – Herman Konings

Zeker op reis weigeren jongeren in de standaardsystemen te stappen, want dat is veel te onpersoonlijk. Via alternatieve sites en apps zoeken ze hidden secrets en verhalen om te delen. Ze bezoeken bestemmingen niet meer voor de bekende hotspots, ze herontdekken de kunst van het flaneren met de digitale technologie in de achterzak. Diensten als Triptease en Atlas Obscura spelen daar mooi op in met intrigerende tips voor wie zoekt naar verrassingen. Ook srprs.me, een nieuw reisbureau waarbij je pas op de dag van vertrek ontdekt welke vakantie je geboekt hebt, speelt in op het verrassingselement waar jongeren naar op zoek zijn.

Er wordt verwacht dat niet alleen jongeren buurten zullen verkennen die vroeger niet op ons vakantieplan hadden gestaan. Steeds meer toeristen wijken af van de geijkte paden, daar gaat het de sluiktoeristen juist om. Iedereen heeft het wel eens meegemaakt, toen de GPS uitviel op vakantie of je wat vroeger van de hoofdweg af moest, dan ontstaan de mooiste weet-je-nog-toen-ervaringen. Ook omdat het in de grote steden te druk wordt, gaan we sneller zoeken naar onontgonnen locaties. De toekomst ligt veel meer in de kleinere steden en gemeenten. Deze zullen daardoor ook meer aandacht moeten besteden aan eigen erfgoed en cultuur. Ook in de kleine en unieke dorpjes en gebieden van Zeeland liggen hier dus kansen.

Daarnaast willen we het menselijke contact terug en wel in een 'fygitale ruimte'. In deze ruimte komt het beste van de fysieke en digitale wereld samen. Een voorbeeld initiatief hiervan is ‘Mine Companion’ waarbij je digitaal op zoek gaat naar een match om samen smartphone-loos te gaan dineren. Op dit vlak heeft de toeristische sector veel geleerd van AirBnB, zij maakten van locals niet alleen ambassadeurs maar schakelde hen in als deel van hun businessmodel. Innoveren is dan ook de belangrijkste strijd tegen de tijd. Vooruitkijken, niet eindeloos verder breien aan dezelfde trend.

Travelmedia stelt in 2016 vijf belangrijke trends centraal: draadloos identificeren, group travel planning, micro moments, concierge en boomers. Benieuwd wat deze trends voor u kunnen betekenen en hoe u hier op in kunt spelen? Bekijk hier de publicatie Travel Trends 2016 van Travelmedia. 

Ook NRIT Media heeft in samenwerking met CBS, NBTC Holland Marketing en CELTH recentelijk het nieuwe Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2015 uitgebracht. Lees hier hoe u dit trendrapport kunt bemachtigen en alles te weten kunt komen over de ins & outs van de vrijetijdsindustrie in 2016.

« Terug





Snelkoppelingen

Bookmark and Share